خلاصه اي از عملكرد سازمان غیردولتی همیاران زیست سبز

برای اطلاع دوستانی که مایل به آشنایی با فعالتهای سازمان غیردولتی همیاران زیست سبز هستند، تیتر فعالیتهای سازمان را در ادامه مطلب می آوریم ، امیدواریم با راهنمایی ها و همکاری دوستان عزیز فعالیتهای مورد تائید دوستداران محیط زیست را انجام دهیم.

ادامه نوشته

گزارش زیست بوم از افتتاح خانه محیط زیست

گزارش زیست بوم از افتتاح خانه محیط زیست

 

اولین خانه محیط زیست مستقل ایران در تبریز افتتاح شد

اولین خانه محیط زیست مستقل ایران در تبریز افتتاح شد

به گزارش خبرنگار ایسنا، مجید رحمانی در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت افتتاح خانه محیط زیست، اظهار کرد: این خانه از دو تشکل مردم نهاد همیاران زیست سبز و جمعیت رفتگران آذربایجان‌شرقی و همچنین از دو کمیته محیط زیست و ورزش و کمیته مردم نهاد ستاد دریاچه ارومیه تشکیل شده است.

وی ادامه داد: تا دو سال پیش هر کدام از این بخش‌ها به طور انفرادی کار می‌کردند که طی یک مدت فعالیت‌هایمان را به صورت مشترک انجام داده و به این نتیجه رسیدیم که اگر ما فعالیت‌هایمان را با همکاری و تعامل با هم انجام دهیم به نتایج مضاعفی در این حوزه خواهیم رسید؛ از این رو این خانه را تشکیل دادیم.

 

وی افزود: با توجه به اطلاعاتی که در این حوزه داریم، خانه محیط زیست آذربایجان‌شرقی، اولین خانه محیط زیست مستقل در ایران است؛ چرا که تنها چند مورد خانه محیط زیست در برخی از نقاط شهر تهران وجود دارد که مستقل نبوده و با مالکیت شهرداری در اختیار گروه‌های مردم نهاد قرار می‌گیرد.

 

رحمانی با تاکید بر اینکه خانه محیط زیست پل ارتباطی میان مردم و مسئولان است، بیان کرد:این مکان با حالت منسجم و جامع خود فرصتی را فراهم می‌آورد تا مردم، گروه‌ها و افراد علاقه‌مند و دغدغه‌مند بتوانند ایده‌ها، طرح‌ها و نظرات خود را در اینجا مطرح کرده و کاری انجام دهند.

ادامه نوشته

بازدید دانشجویان از دریاچه ارومیه

  

بازدید دانشجویان از دریاچه ارومیه

در راستای آشنایی با دریاچه ارومیه و پیامدهای ناشی از خشک شدن آن و خطراتی که در پی آن زندگی حدود ۶میلیون نفر را که در حوزه دریاچه ارومیه زندگی میکنند،را تهدید می‌کند بازدیدی از دریاچه ارومیه در منطقه بندر شرفخانه صورت گرفت.

 این برنامه که به همت کانون فرهنگ و اندیشه دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و با همکاری و همراهی سازمان مردمی همیاران زیست سبز و کمیته مردم نهاد ستاد احیا دریاچه ارومیه در روز های پنجشنبه ۲۱ وجمعه ۲۲ آبان ماه برگزار گردید.در این برنامه 150 نفذ دانشجویان با گرایش های مختلف از جمله زیست شناسی،شیمی،ریاضی،حقوق،روانشناسی،ادبیات،مهندسی برق،مکانیک، و غیره نه تنها از شهرهای حاشیه دریاچه بلکه از استان های تهران،اردبیل،همدان،زنجان،گیلان،کردستان نیر حضور داشتند که نشان از حساسیت و اهمیت موضوع میباشد.

 در ابتدای برنامه مهندس رحمانی نماینده سازمان مردمی همیاران زیست سبز توضیحاتی در مورد مشخصات دریاچه و فعالیت های این سازمان ایراد کردند.

سپس دکتر درخشانی نماینده دفتر منطقه ای ستاد احیا دریاچه ارومیه در استان نحوه تشکیل ستاد،اختیارات و فعالیت های ستاد در خصوص احیای دریاچه و همچنین توضیحاتی در خصوص دریاچه را خدمت دانشجویی ارائه دادند.

برنامه با نمک نوردی دانشجویان ادامه یافت،که در این بین نیر به سوالات دانشجویان پاسخ داده میشد.عکس العمل دانشجویان در مواجه با دریاچه و عمق فاجعه قابل تامل بود.بیشتر افراد تصوری که از دریاچه داشتند با واقعیت دریاچه خیلی فاصله داشت.شاید در این میان آشنایی هرچه بیشتر مردم از وسعت و وضعیت بحرانی دریاچه میتواند کمکی باشد برای همکاری و همیاری با ستاد در جهت احیا دریاچه.در پایان برنامه بعد از حدود ۱ ساعت نمک نوردی در پیکره دریاچه ارومیه دانشجویان با تشکیل حلقه انسانی برای کمک به احیای دریاچه اورمیه هم پیمان شدند . شایان ذکر است دانشگاه شهید مدنی آذربایجان از سال 93 همکاری خوبی با دفتر منطقه ای ستاد خیای دریاچه ارومیه داشته و این برنامه نیز در راستای همکاری های فرهنگی این دانشگاه با ستاد احیا برگزار شد.  

http://aynews.ir/urmia_lake/4097-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AF% D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DA%86%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%87.html

بیانیه دومین نشست سراسری شبکه ملی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور  -  تبریز- مرداد

بیانیه دومین نشست سراسری شبکه ملی سازمانهای مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی 

 تبریز- مرداد 1394

دومین نشست سراسری شبکه ملی سازمانهای مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور، مورخ 28لغایت 30 مرداد ماه 1394 در تبریز برگزار گردید. شرکت کنندگان این نشست، پیشنهادها، نگرانی‌ها و مطالبات خود را در 17 بند به شرح ذیل اعلام مینمایند:

ادامه نوشته

وقف «حق آبه» بهترین راه احیای دریاچه ارومیه

وقف «حق آبه» بهترین راه احیای دریاچه ارومیه

 

وقف «حق آبه» بهترین راه احیای دریاچه ارومیهاین حرف، حرف بسیار معقول و مقبولی است و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با علمی که از روحیه مردم در حوزه وقف و موقوفات داشته روی نقطه درستی انگشت گذاشته است؛ چرا که باید پذیرفت اگر دولت و نظام بودجه‌ای چند برابر نیاز هم به احیای دریاچه ارومیه اختصاص دهد تا مردم ارومیه و ساکنان اطراف این دریاچه همت و همراهی نکنند، هیچ کاری صورت نخواهد گرفت.

 

http://www.doe.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&ID=0ac32792-1aed-46ce-80ea-3699489f794c&LayoutID=a303bbff-0e33-4316-904f-51de08b0ac62&CategoryID=7fb271f5-f2fe-4a98-a24a-83889b582c66

همایش تشکلهای زیست محیطی شمالغرب کشور در اورمیه

تشکلهای فعال درعرصه محیط زیست شمالغرب کشور در آذربایجان غربی معرفی و تجلیل شدند

 

http://www.doe.ir/Portal/home/?news/196210/163077/260949/

 

تشکلهای فعال درعرصه محیط زیست شمالغرب کشور در آذربایجان غربی معرفی و تجلیل شدندتشکل های فعال در زمینه رفع چالش های زیست محیطی در شمالغرب کشور طی مراسمی روز یکشنبه در ارومیه معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست  آذربایجان غربی ، در دومین روز از برگزاری نشست آموزشی فعالان محیط زیست و تشکلهای زیست محیطی شمالغرب کشور در ارومیه از 20 نفر از اعضای تشکل ها و نیز کارکنان محیط زیست شمالغرب که در عرصه های پژوهش و تحقیق و حفاظت از محیط زیست و منابع ابی و خاکی فعالیت داشتند با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.

نشست آموزشی تشکل های زیست محیطی شمالغرب کشور با هدف افزایش مشارکت های مردمی در حفاظت از محیط زیست و تالاب ها و نیز دریاچه ارومیه، حفاظت و پایداری مشارکت های مردمی با حضور 39 تشکل زیست محیطی از شمالغرب از دو روز پیش در ارومیه برگزار می شد.

بازدید از پارک ملی دریاچه ارومیه و تالاب های استان، بازدید از موزه تاریخ طبیعی و ارائه مقالاتی در زمینه تالابها و راهکارهای نجات آنها به نگاه ویژه بر دریاچه ارومیه و بحران آن از برنامه های اجرا شده در این نشست بود.

در نشست آموزشی یاد شده مسئولان و محققان دانشگاه ارومیه، محیط زیست کشور و مسئولان آذربایجان غربی و نیز اعضای تشکلهای زیست محیطی شمالغرب کشور حضور داشتند.

 

تولید نان از دریاچه اورمیه

توليد نان از درياچه اورميه

مجيد رحماني ( فعال زيست محيطي)- بهمن 92


حدود ده سال است با مساله اي بنام بحران درياچه اورميه درگيرم، با دوستانمان در همياران زيست سبز برنامه هاي متفاوت و همراستايي براي اعلام خطر و راه هاي جلب مشارکت عمومي در جهت احياي آن انجام داده ايم.

تا چند سال قبل، کساني که با اقدامات ما آشنا بودند، حضوري و يا غيرحضوري از حال درياچه و راه هاي نجات و کارهايي که انجام شده سوال ميکردند، و اين نشان ميداد که به نجات درياچهاميدوار و به متوليان امر خوشبين بودند.

اما دو ساليست که وقتي ميشنوند در همايش و يا برنامه هاي مربوط به درياچه اورميه شرکت کرده ام ، بالحني نا اميدانه و تمسخرآميز مي گويند:" درياچه را تمام نکرديد ؟ " يعني ديگر اميدي برايشان باقي نماده و تمام حرکات و گفته ها را نمادين و براي کسب درآمد و يا اعتبار تلقي مي کنند.

کم کم من نيز به اين موضوع حساس شده به حرکات و گفته هاي افراد درگير با موضوع دقت کردم و بهاين نتيجه رسيدم که فعالين عرصه درياچه اورميه به چند دسته تقسيم مي شوند:

ادامه نوشته

مهندس محمد حسین حسن زاده  مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز کلانشهر تبریز

مهندس محمد حسین حسن زاده به عنوان مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز کلانشهر تبریز معرفی شد

 

در آیین مراسم معارفه مدیر عامل جدید سازمان پارکها، مهندس محمد حسین حسن زاده به عنوان مدیر عامل جدید اين سازمان معرفی شد

ضمن تبریک و ابراز خرسندی از این انتخاب بجا و شایسته ، برای ایشان  آرزوی موفقیت نموده ، آمادگی گروه های زیست محیطی برای  کمک به ارتقای استانداردهای زیست محیطی کهن شهر تبریز  را اعلام میداریم.

سایت سازمان پارکها

 

 در آیین مراسم معارفه مدیر عامل جدید سازمان پارکها، مهندس محمد حسین حسن زاده به عنوان مدیر عامل جدید اين سازمان معرفی شد

 

نشست سازمان های غیردولتی تالابی سراسر کشور

نشست سازمان های غیردولتی تالابی سراسر کشور

 

بلاخره پس از دو سال تاخیر و بعد از لغو بدون توجیه همایش سمنهای تالابی کشور در تبریز، خوشبختانه این حرکت مبارک در  گیلان به وقوع می پیوندد.

برای دوستان خوبمان در موسسه سبزکاران گیلان آرزوی موفقیت می کنیم.

برای اطلاع از کلیات برنامه  به لینک سایت سبزکاران مراجعه فرمائید.

همایش سمنهای تالابی کشور

پوستر همایش سمنهای تالابی - گیلان

ثبت نام مهندس محمدحسین حسن زاده  در چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز

ثبت نام مهندس محمدحسین حسن زاده  ( مدیرعامل همیاران زیست سبز )

در چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز

به استحضار دوستان ارجمند می رساند مهندس محمدحسین حسن زاده مدیرعامل همیاران زیست سبز در چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز ثبت نام نموده است

مهندس محمدحسین حسن زاده

برای کسب اطلاعات بیشتر به  لینک  سایت ایشان مراجعه کنید

برخی از  سوابق  علمی و عملی وی را را در ادامه مطلب ملاحظه فرمائید

ادامه نوشته

ثبت نام دکتر محمد ابراهیم رمضانی در چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز

ثبت نام دکتر محمد ابراهیم رمضانی  (رییس هیات مدیره همیاران زیست سبز)

در چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز

 

به استحضار دوستان ارجمند می رساند دکتر محمد ابراهیم رمضانی رییس هیات مدیره همیاران زیست سبز در چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز ثبت نام نموده است

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت رسمی ایشان مراجعه کنید

بخشی از سوابق اجرایی، پژوهشی و آموزشی دکتر محمد ابراهیم رمضانی ( در ادامه مطلب)

ادامه نوشته

همایش روز زمین پاک

همایش روز زمین پاک

همایش روز زمین پاک و بازدید فعالان زیست محیطی تبریز به همراه مهندس محمدحسین حسن زاده از مرکز دفن بهداشتی زباله تبریز

محمدحسین حسن زاده

 

همایش روز زمین پاک

شمارش معکوس برای برگزاری یک مناظره علمی منحصر به فرد!

شمارش معکوس برای برگزاری یک مناظره علمی منحصر به فرد!



    همان طور که می‌دانید، شاید برای نخستین بار باشد که سه مقام اثرگذار در حوزه مدیریت زمین (آقایان دکتر احمدعلی کیخا، دکتر پرویز گرشاسبی و مهندس علیرضا دائمی)، در کنار نمایندگانی از دانشگاه (دکتر تقی شامخی) و تشکل‌های غیردولتی تخصصی (مهندس کاظم نصرتی)، در کنار هم و در پیشگاه علاقه مندان به طبیعت ایران و نمایندگانی از رسانه‌های گروهی، دور هم جمع می‌شوند تا مهم‌ترین دلایل چالش‌های پیش روی منابع طبیعی کشور را معرفی و آشکار سازند.

   خب ... پس منتظر چه هستید؟ فرصت حضور در این مناظره منحصر به فرد را از دست ندهید و به دوستان‌تان هم خبر دهید تا در این همایش علمی شرکت کنند.

   برای کسب اطلاعات بیشتر، به اینجا مراجعه فرمایید

برنامه بازديد و پاکسازي منطقه حفاظت شده آينالي - بمناسبت روز زمين پاک

دعوتنامه

بمناسبت روز زمين پاک

برنامه بازديد و پاکسازي منطقه حفاظت شده آينالي

(جنگلهاي ارسباران )

زمان : روز جمعه 30 فروردين 1392

بدينوسيله از کليه دوستان گرامي و علاقمندان به طبيعت دعوت مي شود تا آخر وقت اداري دوشنبه 26 فروردين با شماره تلفن 09143076055 ( مجيد رحماني) تماس حاصل فرمايند.

سازمان غيردولتي همياران زيست سبز

بيانيه پاياني همايش بين المللي درياچه اروميه

بيانيه پاياني همايش بين المللي درياچه اروميه

1391/9/21 سه شنبه

همايش بين المللي درياچه اروميه ، چالشها و راهكارها از 18 لغايت 20 آذرماه سالجاري در شهر اروميه و با حضور بيش از 500 نفر از متخصصين داخلي و خارجي برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي حفاظت محيط زيست استان آذربايجان غربي، با استعانت از الطاف الهي و تلاش دست اندركاران ، همايش بين المللي ( درياچه اروميه ، چالشها و راهكارها ) از 18 لغايت 20 آذرماه 1391 در شهر اروميه و با حضور بيش از 500 نفر از متخصصين داخلي و خارجي مرتبط با مديريت و حفاظت از تالاب ها و با هدف فراهم آوردن فرصت هم انديشي در خصوص چالشهاي حال حاضر و راهكارهاي احياي اين تالاب ارزشمند برگزار گرديد .

شركت كنندگان ضمن تاكيد براي اينكه درياچه و تالاب هاي اقماري آن كاركردي بي بديل براي توسعه پايدار و رشد اقتصادي _ اجتماعي منطقه و كل كشور دارد ، ضمن تقدير از اقدامات انجام شده ، نسبت به وضعيت فعلي آن نگراني شديد خود را ابراز داشتند .

در اين خصوص ضمن تائيد اينكه بخشي از شرايط فعلي درياچه ناشي از عوامل اقليمي است ، ولي عوامل انساني و مديريتي بر آن موثر ارزيابي شد كه لازم ميباشد در احياي آن مد نظر قرار گيرد . در اين خصوص ضمن محوريت قراردادن برنامه مديريت جامع حوضه آبخيز درياچه اروميه موارد زير مورد تاكيد قرار گرفت :

به ادامه مطلب رجوع شود

ادامه نوشته

به بهانه روز پاکسازی کوهستان - پیمان نامه ی زیست محیطی

روز جهانی پاکسازی کوه ها

 یکی از برنامه های جالب گروه های کوهنوردی و تشکلهای زیست محیطی فعال در امور کوهستان برگزاری مراسم پاکسازی روز ۴ مهر " که روز پاکسازی جهانی کوه ها می باشد " که به علت اینکه روز چهارم مهر معمولا" در ایران یک روز غیر تعطیل وسط هفته می باشد لذا فعالین محیط زیست و گروه های کوهنوردی این برنامه در روز اولین جمعه مهر ماه هر سال برگزار می نمایند

به همین بهانه پیمان نامه ی زیست محیطی که در سایت دیده بان کوهستان درج شده را در ذیل این مطلب درج می کنیم که شاید تلنگری باشد برای استفاده مناسب و کم حاشیه از کوهستانها

پیمان نامه ی زیست محیطی

 ما که کوه نوردی را به عنوان ورزش،  و یا برای سود بردن از ارزش های طبیعت، یا ارضای حس ماجراجویی، و جز این ها انتخاب کرده و قصد داریم آن را به دیگران هم آموزش دهیم، پیمان می بندیم که:

 * محیط کوهستان را همان گونه که هست  بپذیریم؛

چرا که کوه را به خاطر ویژگی های ذاتی اش برای فعالیت خود برگزیده ایم و قصد نداریم آن را دگرگون سازیم.

 * کم ترین زباله را هم از خود در کوه باقی نگذاریم؛

تمامی پسماندهای خود را از کوه پایین می آوریم و به جاهای در نظر گرفته شده برای زباله می بریم.

در حد توان خود بخشی از زباله های رها شده را نیز جمع آوری خواهیم کرد و از دیگران خواهیم خواست که چنین کنند.

دفع ادرار و مدفوع را به دور از حریم رود و نهر و چشمه و راه و محل های مسکونی، و با شیوه های اصولی انجام خواهیم داد.

 * خود را در کوهستان، مهمان و نه صاحب خانه بدانیم؛

کوه ها میلیون ها سال پیش از ما وجود داشته و به گونه های متنوع گیاهی و جانوری پناه داده و برای صدها نسل انسانی پیش از ما سرچشمه ی آب و منشا برکت های بی شمار بوده اند.

به هیچ جانوری آسیب نخواهیم رساند و به آشیانه ی آن ها نزدیک نخواهیم شد،

گیاهان را از میان نخواهیم برد،

آرامش کوهستان را مختل نخواهیم کرد،

و به مردم کوه نشین احترام خواهیم گذاشت.    

* چهره ی کوهستان و عناصر آن  را دست کاری نکنیم؛

در حد توان خود، از ساخت و ساز در کوهستان – به ویژه در نقاط با ارزش خاص -  جلوگیری خواهیم کرد و یا در موارد ضروری و گریز ناپذیر، از دست اندرکاران ساخت و ساز خواهیم خواست که اصول توسعه ی پایدار را رعایت کنند.

در چادرگاه ها، از کندن زمین خودداری خواهیم کرد. با عبور از راه های پاکوب، از لگدمال کردن پوشش طبیعی و فرسودن خاک نقاط دیگر خودداری خواهیم کرد.

از هرگونه دست کاری در غارها و دیگر پدیده های کوهستانی و آسیب رسانی به  آثار تاریخی باقی مانده در کوهستان خودداری خواهیم کرد.

بر روی مسیرهای قدیمی دیواره ای تغییر و تجهیز جدید  - به نحوی که سبب تغییر اصالت آن ها شود - ایجاد نخواهیم کرد .

در ثابت گذاری روی مسیرها و سوراخ کاری دیواره ها، نهایت صرفه جویی و وسواس را به کار خواهیم بست و در این مورد به یاد خواهیم داشت آن چه که امروز برای ما صعود نشدنی است، ممکن است برای دیگران یا برای نسل های آینده عرصه ای برای ماجراجویی باشد.

روی دیواره ها، سنگ ها و دیوار پناهگاه ها چیزی نخواهیم نوشت.

* در کوهستان، حامل فرهنگ زیست محیطی باشیم؛

ضمن احترام به دیگران، و به ویژه با ارزش قایل شدن به فرهنگ اهالی کوهستان و تلاش برای یادگیری از آنان، خواهیم کوشید نکته های زیست محیطی را با رفتار خود و با تذکرهای دوستانه بپراکنیم.

برای درست کردن غذا و نوشیدنی از سوزاندن بوته ها و درختان خودداری خواهیم کرد و به دیگران خواهیم گفت که چگونه می توانند در مصرف منابع طببیعی صرفه جویی کنند، مراتع و جنگل ها را حفظ کنند، و با متخلفان برخورد کنند.

همکاری با گروه های مدافع محیط زیست و میراث فرهنگی  و گوشزد کردن اهمیت این گونه کارها به دیگران، بخش دیگری از فعالیت ما خواهد بود.

 * شیوه ی «سفر مسوولانه» را پیش بگیریم؛

تا حد امکان از وسایل حمل و نقل همگانی استفاده خواهیم کرد.

«ظرفیت برد» هر منطقه، به ویژه منطقه های حفاظت شده، را در نظر خواهیم گرفت و از کشاندن گروه های بزرگ  به منطقه های طبیعی که ممکن است باعث وارد شدن فشار بیش از حد به منابع طبیعی شود، خودداری خواهیم کرد.

مقررات منطقه های حفاظت شده را دقیقا اجرا خواهیم کرد و به سهم خود تلاش خواهیم کرد که یاری رسان محیط بانان، جنگل بانان، و قرق بانان باشیم.

در حد امکان، خریدهای خود را از شهرها و روستاهای نزدیک به کوهستان انجام خواهیم داد و از اقامتگاه ها و راهنمایان محلی استفاده خواهیم کرد تا جامعه ی محلی از منافع گردش گری ما بهره مند شود.

چگونه به تسریع در بازسازی مناطق زلزله زده کمک کنیم

چگونه به تسریع در بازسازی مناطق زلزله زده کمک کنیم

یکی از موضوعاتی که از اولین روزهای زلزله ذهن مردم و مسئولین را مشغول کرده مساله ی اتمام بازسازی مناطق زلزله زده تا قبل از شروع فصل سرما بوده و همچنان باقیست.

اما اینکه چگونه به تسریع در بازسازی کمک کنیم، یک پیشنهاد دارم و همین کار را ما خودمان انجام دادیم و به نتایج خوبی هم داریم میرسیم و آنهم این است که چند خیر را کانر هم جمع کنیم و منابع مالی و امکاناتیشان را تجمیع کنیم و متعاقب آن یکی دو روستا را که مطمئنیم توان کمتری برای بازسازی دارند و یا از مسیر اصلی دورترند انتخاب کنیم ، سپس اقدامات پشتیبانی را برایشان تدارک ببینیم تا هرچه سریعتر و بدون اینکه منتظر نیروهای دولتی و یا اختصاص منابع مالی باشند شروع به عملیات اجرایی کنند.

روشی که ما دنبال می کنیم به ترتیب زیر است:

1-      شناسایی یکی  روستا که دارای مشخصات زیر بود

                 -          تخریب زیاد داشتند

                 -          مردم محلی سردرگم بودند و توان ساماندهی برای شروع بازسازی نداشتند

                 -          از مسیر اصلی دور بوده و جنبه تبلیغاتی برای ارگانهای مسئول نداشتند

2-      صحبت با طیفهای مختلف مردم محلی و توانمندسازی آنهای برای انجام کارهای مشارکتی

3-      ایجاد انگیزه در مردم که اگر یک قدم خودشان بردارند در قدمهای بعدی توسط خیرین کمک خواهند شد

4-      انتخاب گروهی چهار نفره از گروههای مختلف مردم روستا بعنوان نماینده مردم محل

5-      مذاکره و جلب حمایت یک گروه نیکوکار که آماده کمک بودند اما می خواستند به مثبت بودن کمکشان مطمئن شوند

6-      ملاقات نمایندگان روستا با گروه حامی و کسب اطمینان طرفین از همدیگر

7-      بازدید نمایندگان حامیان و کارشناسان لازم از روستا برای نیازسنجی و تجهیز منابع  

و باقی ماجرا که انشاالله ادامه خواهد یافت

دوستان عزیز ما تا مرحله 7 پیش رفتیم آنهم در روستایی که بدلیل جابجایی محل روستا اختلافات مضاعفی برای بازسازی بوجود آمده بود، امیدوارم در روزهای آینده گزارشات تکمیلی را به همراه تصاویری از بازسازی در اختیارتان قرار دهیم.

تهدیدی که بایستی به فرصت تبدیل گردد

تهدیدی که بایستی به فرصت تبدیل گردد

دو هفته از زلزله آذربایجان می گذرد، دو هفته ای که برای برخی در یک چشم بهم زدن بود و برای هزاران نفر هر روزش  سالی طول کشید.

این زلزله نکات مثبت و منفی زیادی داشت که  مثبت بزرگ آن مشارکت بی سابقه مردم و نهادهای مردمی در کمک رسانی بود و منفی بزرگش عدم مدیریت یکپارچه و جذب مشارکت عمومی در مدیریت بحران بود.

مبالغ زیادی توسط مراجع متعدد و پراکنده در داخل و خارج کشور جمع شد تا کمک حال مردمی باشد که حاصل سالها رنج و تلاششان در عرض 10 دقیقه با خاک یکسان شده است.

شمارش معکوسی که تا آغاز فصل سرمای طاقت فرسای قره داغ ، شروع شده به شماره 40 رسیده. و هر روز کمتر میشود39 – 38 – 37 - .... و روستاهایی هستند که با بارش اولیه برف از زنجیره راههای استان خارج میشوند اما در آخر لیست آوار برداری و بازسازی قرار دارند و زنان و کودکانی که منتظر دستانی توانمند هستند تا سرپناهی برایشان بسازند.

احشام بی پناهی که هزاران سال است وسیله امرار معاش روستائییانند و اکنون با چشمانی هراسان منتظر دندان گرگان بیابانند یا چوب حراج صاحبان درمانده شان ( که چوب حراجیست بر آینده خود و خانواده شان)

مدیرانی که پشت درهای بسته جلسه میگذارند و تصمیم میگیرند و سعی در روبه راه جلوه دادن اوضاع دارند، هم به مردم و هم به بالاسری هایشان .

کارشناسانی که فقط در محافل خود از ضعف مدیران میگویند اما با آنها نمیگویند از طرحهایی که میتوانند و باید اجرا کنند.

تا امروز هرچه بوده و شده ، تلخ و شیرین ، بجای خود ، اما مهم کارهاییست که علاوه بر ساخت خانه های مردم و سرپناه احشامشان، بایستی حداقل در این دو ماه و نهایتا تا اتمام بازسازی و آبادی روستاها انجام داد.

 90درصد روستاهایی که ویران شده اند جزو زیباترین و دیدنیترین مناطقی هستند که هر گردشگری مایل است لااقل یکبار آنجا را مقصد سیاحت خود قرار داده و از طبیعت بکر، آثار تاریخی و فرهنگی آنها استفاده کند.

با در نظر گرفتن این که در اکثر این مناطق اماکنی برای اسکان گردشگران در نظر گرفته نشده و سیاحان فقط بصورت گذری از آنجا عبور کرده و درکنار از دست دادن مناظر و اماکنی که با اقامت یکروزه میتوانند از آن بهره مند شوند مردم محلی نیز هیچ عوایدی از حضور گردشگران نصیبشان نمیشود. این مناطق مهد تولید صنایع دستی نیز هستند که فقط به فرش و گلیم اشاره کنیم حساب کار دستمان می آید.

بنابراین میتوان اطاقکهای پیش ساخته ( ارزان قیمت و مقاوم ) را در این روستاها بنا کرد تا بدینوسیله قبل از رسیدن فصل سرما ، خانواده هایی که موفق به اتمام ساخت منازلشان نشده اند را در این اطاقها پناه داد و بعد از اتمام عملیات ساخت و ساز و شروع زندگی عادی در روستاها با اجاره اطاقها به گردشگران و ایجاد فروشگاه های صنایع دستی هزینه برخی از نیازهای فرهنگی و اجتماعی روستا را تامین کرد.

به همان روش مذکور می توان سریعا سالنهایی را نیز در روستاها بنا کرد که تا زمان احداث طویله های جداگانه  برای احشام  خانواده ها ، از این سالنها برای نگهداری دسته جمعی دامها استفاده نمود. و پس از اتمام دوره بازسازی از این سالنها به عناوین مختلف از جمله: سالن ورزشی، انبار عمومی، یا محل عرضه محصولات کشاورزی و یا سالنهای کشت محصولات گلخانه ای و یا هر موردی که مناسب آن منطقه هست، استفاده نمود.

همین فرمول برای سازه های بهداشتی و عمرانی دیگر هم صدق میکند و لازمه بهره بردای بهینه از آنها آموزش و توجیه  جوامع محلی است.

برای نیل به اهداف دراز مدت و استفاده از موقعیت بدست آمده اعم از شناخته شدن روستاها در سطح ملی و منطقه ای ایجاد و تکمیل برخی زیرساختهایی که قبلا وجود نداشتند، لازم است روستاها را بسوی روستای پایدار یا همان روستای سازگار با محیط زیست سوق داد بدین منظور امور پایه ای توانمندسازی مردم روستا از همین امروز بایستی شروع شود که اولین قدم آن ایجاد گروههای محلی در روستاها و آموزش سرگروههای آنان می باشد.

یکی از نکات مهم که  تمام خیرین و گروههای حمایت کننده نباید فراموش کنند، فراموش نکردن هدایای نقدی و تجهیزاتی است که برای کمک به مردم به دست نهادهای دولتی و غیر دولتی و یا خود مردم سپرده اند.

بدینمنظور گروهی سه چهار نفری بایستی تا اتمام کارهای عمرانی پیگیر مسئله باشند و در صورت تخطی، تذکر و در صورت کمبود، نسبت به تکمیل نواقص اقدام کنند.(کار را که کرد؟ آنکه تمام کرد)

طبیعی است که حوادث در یک مقطع زمانی می آیند و تمام میشوند اما تبعات آن در طول سالیان سال در گوشت و استخوان مردم آن منطقه بر جای می ماند، مهمترین وظیفه ما اینست که برنامه هایی را تدارک بینیم که ضمن تسکین آلام مصیبت زده ها و رفع اثرات منفی بلایا ، نتایج مثبتی را در ذهن و زندگی مردم منطقه به یادگار بگذاریم که شیرینی آنها تلخی مصایبشان را از یادها ببرد.

مجید رحمانی

 

ادامه نوشته

زمان حرکت روز پنجشنبه ساعت 1 ظهر خواهد بود

دوستان عزیز امروز جلسه هماهنگی برگزار شد و تصمیمات ذیل اتخاذ شد.


1- زمان حرکت روز پنجشنبه ساعت 1 ظهر خواهد بود
2- مکان تجمع : مرکز بهداشت استان واقع در آخر خیابان ثقه الاسلام ( منبع )
3- لوازم  شخصی از قبیل ( ماسک - دستکش - بطری آب و ... ) در حد امکان خود افراد خواهند آورد.
4 - اولویت با برنامه های فرهنگ سازی میباشد و در صورت لزوم اقدامات پاکسازی هم انجام خواهد شد.
5 -  بخاطر اینکه کار بیمه کردن مشارکت کنندگان انجام گیرد لازم است لیست شرکت کنندگان یک روز قبل تکمیل شود. بنابراین خواهشمند است دوستان لیست خودشان را به همرا ه تلفن تماس، تا سه شنبه شب به آدرس ایمیل ما ارسال کنند. hamyarzist@yahoo.com

طرح پاکسازی مناطق زلزله زده آذزبایجان از زباله ها

طرح پاکسازی مناطق زلزله زده آذزبایجان از زباله ها
 
به همت گروهی از NGO های تبریز و هماهنگی با مرکز بهداشت استان چهارشنبه این هفته همه باهم به مناطق زلزله زده خواهیم رفت تا در کنار پاکسازی زباله ها برخی کارهای آموزشی زیست محیطی را به مردم منطقه ارائه کنیم.
هرکس پیشنهاد خاصی دارد میتواند تا دوشنبه شب اعلام کند
 
دوستان عزیز جهت انجام بهتر این برنامه ، لازمه چند نکته را یادآوری کنم:
1 - با هم گروه های 4- 5 نفری تشکیل بدهید( تا امکان سازماندهی و تقسیم در دهات راحتتر بشه)
2 - لیست افراد گروهتان را حتما روی کاغذ بیاورید. و یک سرگروه آنرا همراه داشته باشد.
3 - احتمالا شرکت کنندگان در برنامه بیمه خواهند شد.
4- افرادی که در برنامه های مشابه شرکت داشته اند حتما اطلاع دهند تا از تجربیاتشان نهایت استفاده انجام گیرد.
 
دوشنبه اطلاعات تکمیلی را خواهم گفت
لطفا اطلاع رسانی کنید
 
 
 

سلام زلزله
دیروز که آمدی من و لیلا و حمید روزه کله گنجشکی بودیم

فرصت افطار را هم ندادی
عجله ات برای چه بود ؟
...
همه سنگ ها و کلوخ هایی که پدر بنام سقف بر سرمان انباشته بود
پیکرهای کوچک مان را در هم پیچید و

ما رفتیم ولی روح کوچکم دید که خیلی ها آمدند
آنها که هیچ گاه در روستایمان ندیده بودمشان
لدور هم آورند ، با کلی کمپوت شیرین و بسته های غذا !
میدانی لودر همان ماشینی ست که در شهر ها برای ساخت خانه از آن استفاده می کنند
ودر روستا ها برای برداشتن آوار از سر مردم !

قرار است وام هم بدهند ، دستور داده اند خیلی خیلی خیلی سریع
همان وامی که پدر هرگز نتوانست ، برای گرفتن نصف آن نیز ضامن پیدا کند !
تا خانه بهتری برایمان بسازد و مجبور نشود هی با گل و سنگ سقف را بپوشاند
وای پدر ، چقدر سنگین کرده بودی این آوار را !

می دانی زلزله
با آمدن تو ، روستای ما را شناختند !
می گویند کمک به زلزله زدگان ثواب دارد ، درست !
ولی مگر کمک به روستاییان برای زندگی بهتر ثواب ندارد؟!
چرا برخی آدم ها برای بیدار شدن و لرزیدن قلب شان
به شش ریشتر لرزه احتیاج دارند ؟

می دانی زلزله به چه فکر می کنم
به روستای بعدی ، ثواب بعدی ، لودر بعدی و درمانگاه بعدی !
و به زنده های لودر و کمپوت ندیده !!!
به پدرهایی که با تنگدستی ،
آوارهای بعدی را تکه ، تکه ، تکه بر سقف خراب خود می چینند !!
تا روزی مریم و لیلا و حمیدشان را از زیر آن بردارند !

می دانی زلزله
ما که رفتیم ولی خدا کند روزی بنویسند


ز مثل زندگی
ارسالی از دوست عزیزم : آقای رضا پور خردمند

تصاویر جدید از مناطق زلزله زده

تصاویر جدید از مناطق زلزله زده

ادامه تصاویر

اعزام اکیپ نیازسنجی به مناطق زلزله زده و لیست نیازهای مناطق زلزله زده

اعزام اکیپ نیازسنجی به مناطق زلزله زده و لیست نیازهای مناطق زلزله زده

روز سه شنبه اکیپی ۵ نفره از طرف همایاران زیست سبز به مناطق هریس و ورزقان اعزام شد تا ضمن بازدید و ابراز همدردی با زلزله زدگان نیازهای عمومی  و ضروری آنان همچنین امکاناتی که برای امدادرسانی های بعدی لازم است را شناسایی کنند.

از جمله نتایج شاخص  این بازدید می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

تعدادی از روستاهای دور از جاده با کمبود امکانات اولیه مواجه شده اند.
از جمله روستای چای کندی از توابع شهرستان ورزقان که هنوز چادر به دستشان نرسیده است.
به لطف مردم مواد غذایی/ مواد بهداشتی فعلا به مقدار کافی فراهم شده است.
طبق ارتباط نزدیکی که با مصیبت زدگان داشتیم، بیشتر نگرانی شان از احشام (حیوانات اهلی) بود. چون هنوز در منطقه پس لرزه ها وجود دارد و کنترل حیوانات یکی از مسایل اساسی آنان است. شبها نیز نگران حمله حیوانات وحشی به دامهایشان هستند.
به علت موقعیت جغرافیایی منطقه مشکل بعدی سرمای شبانه میباشد. علیرغم هوای گرم روزها شبها هوای خیلی سردی را سپری میکنند.
چادرهای هلال احمر بعضا" مقامت زیادی در برابر بادهای منطقه ندارد و یا خوب نصب نشده اند.
اوضاع بهداشتی هم کم کم با مشکل روبرو میشود.
- اکیپ پزشکی و داروساز برای تهیه ی داروهای بیمارانی که دارو مصرف میکردندنیز لازم بنظر می رسد.
 
هم اکنون علاوه بر مواد غذایی که نیاز روزمره مورد استفاده قرار میگیرد موارد ذیل از  نیازهای ضروری مناطق زلزله زده میباشد:
 
- فنس (تور حصار کشی) برای حیوانات اهلی/
                 برای حصار کشی محوطه ۱۰۰ مترمربعی حدودا ۳۵۰ هزارتومان  لازم است
- توالت سیار / آفتابه
- حمام سیار 
                 (حداقل اگر کسانی امکان دارند یک دستگاه حمام  سیار  بر روی نیسان بصورت دوره ای بین روستاها در حرکت باشد و سرویس دهی کند)
- لوازم ضروری آشپزی :
                کاسه، بشقاب،لیوان ترجیحا شیشه ای یا فلزی ، کتری شیردار، قابلمه ، گاز پیک نیکی
- بسته غذایی کودکان : شیر خشک - شیشه شیر
- داروهای عمومی
               ( از لیست جعبه کمکهای اولیه) مسکن  - آنتی بیوتیک - استریل چشم/  لوازم پانسمان فوری و ...
- لوازم سبک خواب:
              لحاف / تشک / بالش
- سرویس لباس زیر:
              پیراهن زیر / شورت / جوراب / دمپایی / (زنانه  مردانه بچه گانه در سایزهای مختلف) اگر در بسته های فردی باشند بهتر است.
- بسته بهداشتی استحمام:
             حوله / شانه / شامپو / صابون مایع / لکن حمام پلاستیکی ( مثلا قطر یک متر و عمق ۲۰ سانتیمتری که افراد داخل چادر نیز امکان دوش گرفتن داشته باشند)
- پودر رختشویی / مایع ظرفشویی
- لگن رختشویی
- کیسه زباله  / 
 
-  سایر موارد نیز پس از مراجعه بعدی به اطلاع خواهد رسید

تشکیل ستاد هماهنگی کمکهای سازمانهای مردم نهاد برای زلزله زدگان آذربایجان

تشکیل ستاد هماهنگی کمکهای سازمانهای مردم نهاد برای زلزله زدگان آذربایجان
 
در پی وقوع زلزله شهرستانهای اهر ورزقان و هریس و با هدف ساماندهی سازمانهای غیردولتی در امر همیاری ، همدلی و کمک به زلزله زدگان آذربایجان ، با حضور جمعی از مدیران سازمانهای مردم نهاد، نشست اضطراری در محل سازمان غیردولتی همیاران زیست سبز انجام و تصمیمات ذیل اتخاذ گردید.
· تقسیم وظایف بصورت ذیل انجام شد:
v مسئولیت ستاد                                 محمدحسین حسن زاده
v مدیر اجرایی                                      مجید رحمانی
v مدیر هماهنگی خبری و مستندسازی    بهرام تندران
v مدیر هماهنگی سازمانها                    خانم سهیلا صفری
· مقرر شد ستاد با نام ساحاب ( سمنهاي آماده حمايت از بحران زده ها) فعالیت نماید.
· لغو ضیافت افطاری و اختصاص هزینه آن به زلزله زدگان
· اعلام آمادگی همکاری به جمعیت هلال احمر و ستاد مدیریت بحران استان
· مرکز ستاد فعلا دفتر سازمان غیردولتی همیاران زیست سبز واقع در تبریز / اول 17 شهریور قدیم / روبروی بانک صادرات / نبش کوچه سراج/ پلاک 15 / طبقه دوم تعیین گردید
· ستاد کار ساماندهی کمکهای سازمانهای مردم نهاد را اعم از نقدی ، اقلام ضروری و پشتیبانی را انجام خواهد داد.
· اولویت با مناطقی هست که کمترین امدادرسانی به آنها شده است
· تاسیس و استقرار در پایگاهی سازمانهای غیردولتی در منطقه زلزله زده
· تهیه لوگوی مناسب برای نصب در وسایل حمل و نقل و اماکن ستاد ( جهت شناسایی و شفاف بودن اقدامات)
· اعزام گروه پیش قراول جهت شناسایی توانمندیها، نیازسنجی و هماهنگی با جوامع محلی
· برنامه ریزی جهت اعزام گروههای تقویت روحی اعم از کارهای فرهنگی هنری و روانشناسی علی الخصوص برای کودکان
· برنامه ریزی جهت برپایی نمایشگاه عکس در شهرهای بزرگ ظرف هفته های آتی جهت استمرار کمکهای مردمی
سازمانهای غیردولتی که تاکنون با این ستاد اعلام همکاری کرده اند:
زمین پاک انسان پاک
خانواده سبز
همیاران زیست سبز

جمع آوری کمک به زلزله زدگان آذربایجان

جمع آوری کمک به زلزله زدگان آذربایجان
 
 انجمن دنیای سالم با همکاری انجمن پایشگران محیط زیست ایران (پاما)  و انجمن بانوان امدادگر گیلان وانجمن همیاران زیست تبریز برای کمک به زلزله زدگان شمال غرب غرب کشور آماده جمع آوری کمک های نقدی و جنسی می باشد.
اقلام مورد نیاز:
شیرخشک
پوشک
نوار بهداشتی
حوله
پتو
اجاق خوراک پزی
کنسرو
بیسکویت
لباس مناسب
زمان جمع آوری: روز سه شنبه و چهارشنبه 24 و25 مرداد
مکان: تهران -بلوار اشرفی اصفهانی- بالاتر از پل همت- خیابان گلستان شرقی- ساختمان گلستان 18 پلاک 4 جدید- زنگ 1 یا
14
تبریز- اوال ۱۷ شهریور قدیم-- روبروی بانک صادرات- نبش کوچه سراج- پلاک ۱۵ - طبقه دوم- دفتر سازمان غیردولتی همیاران زیست سبز
 

هشدار جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران به ساکنان مناطق گسل شمال تبریز

هشدار جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران به ساکنان مناطق گسل شمال تبریز

جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران براساس بررسی های اولیه، گسل معروف شمال تبریز و یا یکی از زیر شاخه های آن را مسبب زمین لرزه روز 21 مرداد 1391 منقطه اهر - ورزقان می داند. زون گسل شمال تبریز با طول چند ده کیلومتری از کوههای میشو تا بستان آباد کشیده شده است که البته برخی از پژوهشگران، این امتداد را بسیار طولانی تر می دانند.

همواره هشدارهای بسیاری در خصوص تکرار زلزله های ویرانگر در این منطقه داده شده است و می دانیم که این منطقه در آینده نیز دچار آسیبهای بسیار زیادی از زمین لرزه خواهد شد.

از این رو در حال حاضر و با فعالیتهای اخیر در این منطقه، و اینکه یک زلزله کوچک 3.7 (سه ممیز هفت) نیز در حوالی بستان آباد به وقوع پیوسته است، دور از ذهن نخواهد بود که مناطق دیگری از این گسل در اثر بروز زلزله اخیر، فعال شوند. (در دانش زلزله شناسی به این اتفاق، شلیک گسل در اثر تحریک توسط لرزش منطقه ای دیگر گفته می شود).

بر اساس این شواهد، موکدا به کلیه ساکنان منطقه زون گسلی شمال تبریز و شهرهای اطراف متذکر می شود که کلیه مراتب ایمنی را  رعایت نموده و حداقل شب را زیر سقف ها سپری ننمایند و در فضای باز باشند که با توجه به مساعد بودن دمای هوا به سادگی قابل انجام می باشد.

نقشه شدت زلزله اهر-ورزقان-تبریز

منبع خبر: http://www.ehrsi.com/

+ نقش گروه های محلی در مدیریت بحران هایی نظیر زلزله گروه های محلی از مهمترین تشکل هایی هستند که در م

نقش گروه های محلی در مدیریت بحران هایی نظیر زلزله

گروه های محلی از مهمترین تشکل هایی هستند که در مدیریت بحران هایی نظیر زلزله می توانند مؤثر واقع شوند. گرچه کمک های انفرادی و موردی در چنین وقایعی مهم است اما آنچه بیشتر اهمیت دارد کمک های سازمان یافته است که با نگاهی جامع و دیدی عمیق به وضعیت به وجود آمده و سطح فاجعه در  جهت مدیریت بحران گام بر می دارد. در این مطلب نقش گروه های محلی در امداد رسانی به هنگام زلزله را بررسی می کنیم:

در چنین مواقعی که زمان و اطلاعات برای برنامه ریزی بسیار محدود است، باید خیلی سریع عمل کرد. در واقع بسیار خوب و به جاست که هر گروه محلی یک برنامه از قبل تهیه شده برای مدیریت بحران داشته باشد. به هر حال اگر هم نداشتید، از هم اکنون می توانید وارد عمل شوید.

اولین گام تشکیل یک جلسه اضطراری با اعضای تیم و تقسیم وظایف است. این کار باید در اولین فرصت انجام شود. تیم باید قبل از هر چیز اطلاعات واقعی از سطح تخریب و عمق فاجعه به دست آورد. به خاطر داشته باشید که در چنین موقعیت هایی که احساسات مردم تحریک شده است انتشار یا تصمیم گیری بر اساس اطلاعات غیرواقعی اعتماد مردم و مشارکت آنها را برای کمک کردن کاهش می دهد.

دومین گام پرهیز از احساسات منفی و تقویت روحیه کمک و یاری رسانی است. فرصتی برای افسردگی نیست. افراد زیادی به کمک شما نیاز دارند. بنابراین بهتر است ابتدا روحیه تیم خود را مثبت کنید و تمام احساسات خود را به سمت کمک رسانی هدایت کنید.

گام سوم ارزیابی نحوه کمک رسانی و تعیین اولویت های کمک رسانی است. معمولا در ساعات اولیه وقوع فاجعه، کمک های اولیه، کمک های پزشکی نظیر خون، دارو، نیروی انسانی متخصص، پوشاک گرم، خوراک کنسرو شده، آب آشامیدنی و وسایل پانسمان در درجه اول قرار دارند. در این مرحله که مرحله نجات آسیب دیدگان از زیر آوار زلزله است. بسیار به جاست که تنها نیروهای متخصص وارد عمل شوند. هجوم نیروهای داوطلب غیر متخصص موجب اختلال در عملیات کمک رسانی متخصصان و تیم های پزشکی خواهد شد.

بلافاصله بعد از عملیات نجات زلزله زده ها از زیر آوار و انتقال مصدومین به بیمارستان و مراکز پزشکی نیاز به آب، غذا، پوشاک گرم در اولویت است. در عین حال باید در نظر داشت که بازماندگان در مرحله شوک قرار دارند و نیاز مبرم به روانشناس و خدمات روانپزشکی در اولویت است. در این مرحله کارشناسان توانبخشی نیز نقش بسیار مهمی دارند. در اینجاست که وسایل کمک توانبخشی نیز به لیست اقلام مورد نیاز اضافه می شود. دقت کنید که وسایل کمک توانبخشی باید مبتنی بر نیاز آسیب دیدگان باشد. ارسال وسایل غیر ضروری فضای لازم برای سایر وسایل را محدود می کند.

کودکان از جمله گروه هایی هستند که نیازمند توجه بسیار جدی در این مرحله هستند. آنها درک درستی از علت وقوع این گونه حوادث ندارند و ممکن است دست به کارهای عجیبی بزنند. تیم های متخصص و مشاورانی که بتوانند روحیه کودکان را تقویت کنند از نیازهای اساسی این مرحله هستند.

از دیگر نقش های گروه های محلی جمع آوری، سازماندهی و انتقال کمک های نقدی و غیرنقدی به زلزله زده هاست. در این مرحله شبکه ارتباطی گروه های محلی با سایر گروه ها که به محل زلزله نزدیک ترند مهمترین سرمایه است. این گروه ها می توانند با کمک همدیگر بحران به وجود آمده را به خوبی سازماندهی کنند.

به خاطر داشته باشید که فرایند کمک رسانی به گروه های آسیب دیده اگر به درستی مدیریت نشود خود به بحرانی ثانویه تبدیل خواهد شد.

گروه محلی باید مدام به مردم اطلاعات دقیق را برساند و نحوه کمک رسانی و اقلام مورد نیاز را اطلاع رسانی کند.

بعد از اینکه بحران مدیریت شد، حال فرصت و اطلاعات کافی داریم برای اینکه با سایر گروه ها جلسه بگذاریم و به مدیریت فرایند بازسازی فیزیکی مناطق تخریب شده نیز بیندیشیم و برای آن برنامه ریزی کنیم. کمک ها نباید تنها به همان اوایل وقوع بحران محدود شود. می توانیم به گونه ای عمل کنیم که مشارکت مردم تا زمان حل کامل مشکلات باقی بماند. چرا که مشکل اصلی این است که مردم آسیب دیده از زلزله معمولا تمام یا قسمت هایی از زندگی خود را از دست داده اند و بی پناه شده اند. باید این طرز فکر بین مردم تقویت شود که کمکها نباید تنها به زمان بحران ختم شود.گروه های محلی نقش بسیار مهمی در  این زمینه دارند. به هنگام دریافت کمک از مردم می توان به آنها در خصوص فازهای بعدی فعالیت گروه و عملیات امدادرسانی اطلاعات داد. می توانید برخی از اعضای گروه خود را مسئول این کار کنید.

از فضاهای ارتباطی خود به هر نحوی که می توانید برای اطلاع رسانی و هدایت کمک ها استفاده کنید.

اینک فرصت کم است، بشتابید برای کمک به زلزله زدگان آذربایجان

پیروز و پایدار باشید

 

نویسنده : پروین پاکزادمنش ; ساعت ۸:٢٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/٥/٢٢

چند پیشنهاد مهم از سوی مدیر عملیات امداد هلال احمر برای کمک رسانی به زلزله زدگان

چند پیشنهاد مهم از سوی مدیر عملیات امداد هلال احمر برای کمک رسانی به زلزله زدگان

سپاس ویژه از دوست عزیز حسام‌الدین که به عنوان مدیر عملیات امداد هلال احمر این یادداشت رو با ما به اشتراک گذاشت:
به همه پیشنهاد دارم که:


1 - هیجان زده نشوید و کنترل خودتان را داشته باشید. سازمانهای امدادی در حال تلاش برای نجات افراد هستند و اقدامات لازم برای اسکان در دست اقدام است


2 - به منطقه حادثه دیده هجوم نیاورید و اگر دلیلی برای حضور ندارید نروید. چون به دلیل برخی مسائل در برخی از محل ها امنیت نیست و افراد سودجو اقدام به غارت کاروانهای امدادی می کنند


3 - هلال احمر به اندازه کافی و از 14 استان و ستاد سازمان امداد و نجات خود اقلام و امکانات لازم را ارسال کرده است و به اندازه کافی در محل و تبریز و در راه اقلام امدادی اصلی هست.


4 - آب و هوای منطقه در فصل خوبی است و همین موضوع یکی از فرصت های این عملیات است و به اندازه کافی پتو و چادر در منطقه برای توزیع موجود است


5 - اگر دوست دارید کمک کنید یادتان باشد که در ترجیه بم 82 و لرستان 85 همه دیدم که مردم بعد از مدتی یادشان می رود و آسیب دیدگان را در دوران بازسازی و بازتوانی فراموش می کنند. لطف کنید و اگر کمکی می خواهید بکنید نگهدارید الان به اندازه کافی در منطقه اجناس امدادی مورد نیاز هست.


6 - در زمینه بهداشت و درمان تمام سازمانهای مسئول در حال ارائه خدمت هستند و از نظر اقلام داروئی نیازی نیست.


7 - ترافیک مسیرهای منطقه و وجود خطر اشرار و یا افرادی که سودجو هستند برای افرادی که می خواهنند وارد شوند تهدیدی است. بهترین کار عدم تداخل در کار سازمانهای امدادی است.


8 - خبرنگاران هر لحظه تماس می گیرند و آمارهای متناقض توسط رسانه ها انتشار پیدا می کنند. انتشار آمار و اطلاعات بدون منبع به نفع هیچ کسی نیست. از نظر کارشناسی این حادثه در حدود 300 متوفی و 3000 مصدوم خواهد داشت. در حدود 15 هزار خانوار و یا جمعیت 40 هزار نفر آسیب دیده از حادثه چه مستقیم و چه غیر مستقیم خواهد داشت.


9 - بهترین کار آرامش داشتن و دعوت افراد به آرامش است. بهتر است که همه بدانیم در کشوری در معرض خطر زلزله هستیم و باید همه درباره مهارتهای کمک های اولیه. ساخت و ساز ایمن. روشهای امدادرسانی بیشتر بدانیم و از همه مهمتر این که به سازمان های مسئول و متولی اعتماد کنیم. باور کنید آدمهای این سازمانها هم از همین کشور و ایرانی هستند. به هم اعتماد کنیم.

با تشکر از خانم عطاریه برای اطلاع رسانی

لغو میهمانی افطاری به نفع زلزله زدگان

اطلاعیه

قابل توجه سازمانهای غیردولتی استان

چنانکه عده ای از دوستان هم مستحضرند به پیشنهاد جمعی از سازمانهای غیردولتی و تقبل آقای دکتر دبیری با هدف تجدید دیدار مسئولین و نمایندگان سازمانهای غیردولتی تبریز مقرر شده بود تا در آخرین پنجشنبه ماه مبارک رمضان ، میهمان آقای دکتر دبیری باشیم.

اما درحالی که جمعی از مدعوین هم دعوت شده بودند متاسفانه زلزله اهر، ورزقان و هریس رخ داد و عده کثیری از مردم آذربایجان را دچار مصیبت نمود.

معتقدیم این زلزله فاجعه ای است که همراهی و همدلی عمومی را میطلبد تا فقط با آسیبهای اولیه گذرانده شود.

پس از مشورت به آقای دکتر دبیری پیشنهاد گردید تا این میهمانی لغو و هزینه آنرا به آسیب دیدگان زلزله اختصاص دهند. که مورد توجه و تائید ایشان هم قرار گرفت.

بدینوسیله ضمن عذرخواهی از مدعوین عزیز که ذاتا خودشان از علاقمندان و عاملان کمک به نیازمندان هستند خواهشمندیم هرگونه پیشنهاد خود را برای کمک های سازمان یافته به آسیب دیدگان زلزله به سازمان غیردولتی همیاران زیست سبز اعلام نمایند تا با هماهنگی ارگانهای مسئول کمک رسانی های لازم را انجام دهیم.

با تشکر

محمدحسین حسن زاده

مدیرعامل سازمان غیردولتی همیاران زیست سبز

22 مرداد 1391

 

تلفن : 04115559406 ( دفتر سازمان)            همراه : 09143076055 ( مجید رحمانی)